Please use this identifier to cite or link to this item: http://dulieuso.hmu.edu.vn/handle/hmu/1814
Title: Thực trạng và giải pháp nâng cao chất lượng đào tạo bác sĩ đa khoa theo chương trình 4 năm cho vùng dân tộc ít người
Authors: Trần Đức, Thuận
Advisor: GS.TS. Trương Việt, Dũng
Keywords: 62720301;Y tế công cộng
Issue Date: 2018
Abstract: THÔNG TIN TÓM TẮT NHỮNG KẾT LUẬN MỚICỦA LUẬN ÁN TIẾN SĨTên đề tài: “Thực trạng và giải pháp nâng cao chất lượng đào tạo bác sĩ đa khoa theochương trình 4 năm cho vùng dân tộc ít người”Mã số: 62720301; Chuyên ngành: Y tế công cộngNghiên cứu sinh: Trần Đức ThuậnNgười hướng dẫn: GS.TS. Trương Việt DũngCơ sở đào tạo: Trường Đại học Y Hà NộiNhững kết luận mới của luận án:1. Thực trạng đào tạo bác sĩ đa khoa 4 năm- Tỷ lệ nam/nữ sinh viên là 51,5/48,5, người Kinh/DTIN là 85/15. Tuổi nhập học trungbình là 29,92, không khác nhau giữa nam và nữ, người Kinh và DTIN.- Tỷ lệ sinh viên đánh giá các điều kiện cơ sở vật chất nhà trường đạt yêu cầu 71-79%;tỷ lệ sinh viên đánh giá là có ích cho học tập và nghề nghiệp các học phần đại cương là48-86% và y học cơ sở là 76-97%;- Tỷ lệ sinh viên đánh giá các tiêu chí cơ sở thực hành đạt yêu cầu là 32-78%. Tỷ lệ sinhviên đánh giá thực hành của các học phần lâm sàng đạt chất lượng tốt là 76-91%.- 12,50% sinh viên tự đánh giá đạt chuẩn năng lực bác sĩ đa khoa của Bộ Y tế.2. Thực trạng sử dụng bác sĩ đa khoa 4 năm- 53% bác sĩ 4 năm làm việc trong khối dự phòng, 45% ở cơ sở điều trị, có xu hướngchuyển từ dự phòng sang điều trị.- 60-93% bác sĩ 4 năm thoả mãn với các tiêu chí về cơ hội phát triển nghề nghiệp. 20-33% bác sĩ hài lòng với tiền lương và phụ cấp; 81-93% hài lòng với các tiêu chí về quanhệ công tác, 76-93% hài lòng với các tiêu chí về môi trường làm việc, 40-47% muốn dichuyển nơi hoặc tuyến công tác.- 16,1% bác sĩ di chuyển trong vòng 10 năm sau tốt nghiệp.3. Khả năng đáp ứng nhiệm vụ và giải pháp cải thiện chất lượng bác sĩ đa khoa 4 năm- 94-97 % bác sĩ tự đánh giá đáp ứng được công việc chuyên môn. Nhiều cán bộ quảnlý cho rằng bác sĩ 4 năm chỉ phù hợp với dự phòng và khám chữa bệnh ban đầu.- Tỷ lệ đồng ý với các giải pháp nâng cao chất lượng đào tạo của sinh viên là 60-91%,của bác sĩ là 38-95%. Dưới 50% sinh viên và bác sĩ tán thành tổ chức thi quốc gia nhưsinh viên y 6 năm hay kéo dài thời gian đào tạo.- Đề xuất chính sách gồm 26 tiêu chí về tuyển chọn, đào tạo và sử dụng bác sĩ 4 nămđược xây dựng với sự hỗ trợ của chuyên gia và xin ý kiến cán bộ quản lý. 55-97% cánbộ quản lý y tế và đào tạo tán thành với từng tiêu chí. Có 5 tiêu chí có tỷ lệ đồng ý dưới80% là các tiêu chí về đối tượng tuyển chọn, thời gian thực hành lâm sàng và thời giancam kết làm việc sau tốt nghiệp cùng với các ý kiến phân tích lý do khuyến nghị. Các ýkiến được tham khảo và một số tiêu chí được sửa chữa cho phù hợp.
SUMMARY OF FIDINGS IN THE DOCTORAL THESISResearch title: "Situation and solutions to improve the quality of 4-year medical doctortraining for ethnic minority region"Code: 62720301; Major: Public HealthDoctoral candidate: Tran Duc ThuanDissertation advisor: Prof. Truong Viet DungEducational institution: Hanoi Medical UniversityFindings of the thesis:1. The status of 4-year medical doctor education- The male/female ratio of students is 51.5/48.5, the Kinh/ethnic minorities (EM) is85/15. The average age at admission was 29.92 years, no difference between men andwomen, Kinh and EM.- The percentage of students were satisfied with the facility criteria are from 71 to 79%.The percentage of students rated as useful for clinical learning and practice academicare from 48 to 86% with general courses and from 76 to 97% with medical sciencecourses,- The percentage of students were satisfied with clinical facility criteria are from 32-78%. The percentage of students rated the practice of the clinical courses of good qualityare from 76 to 91%.- 12.50% of the students self-assessed to meet “competency standards for generalmedical doctor” issued by the Ministry of Health.2. The status 4-year medical doctors utilization- 53% of 4-year medical doctors are working in the preventive, 45% are working incurative sector, and they tend to move from preventive to curative sector.- 60-93% 4-year medical doctors were satisfied with criteria of career developmentopportunities. 20-33% of them were satisfied with salary and allowances; 81-93% weresatisfied with issues of the working relation. 76-93% of them were satisfied with criteriaof working environment. 40-47% of them wanted to change working level of location.- 16.1% 4-year medical doctors had moved within 10 years after graduation.3. Capacity of 4-year medical doctors to meet professional requirements and solutionsto improve the their quality- 94-97 % of the 4-year medical doctors self-assessed to meet professional requirements.Some managers suggested that 4-year medical doctors should only be suitable to thepreventive sector and primary care.- Rate of those who were satisfied with proposed solutions to improve the 4-year medicaldoctors training quality are from 60 to 91% of students, and from 38 to 95% of thedoctors. Less than 50% students and doctors agreed to conduct national entryexamination af 6-year medical doctor enrollment or lasting the training duration.- The policy proposal has been developed with 26 criteria on recruitment, training andutilization of 4-year medical doctors by the experts then has been commented by thehealth and education managers. 55 to 97% managers agreed with each criterion. Therewere 5 criteria agreed by less than 80% respondents that are about subjects ofrecruitment, clinical practice duration and working obligation after graduation as wellas the detail comments and suggestions. The comments are welcomed and referred andsome criteria were ammended.
URI: http://dulieuso.hmu.edu.vn//handle/hmu/1814
Appears in Collections:Luận án (nghiên cứu sinh)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
358_TRANDUCTHUAN_LA.pdf
  Restricted Access
2.65 MBAdobe PDFThumbnail
 Sign in to read
358_TranDucThuan-TTLA-TV.pdf
  Restricted Access
383.62 kBAdobe PDFThumbnail
 Sign in to read


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.